Τρίτη 17 Δεκεμβρίου 2019

Δελτίο τύπου | ΓΑΛΛΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ ΤΟΤΕ ΚΑΙ ΤΩΡΑ 3 - ΦΑΡΣΟΚΩΜΩΔΙΑ (ΒΩΝΤΒΙΛ)



ΓΑΛΛΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ
ΤΟΤΕ ΚΑΙ ΤΩΡΑ – 3
ΦΑΡΣΟΚΩΜΩΔΙΑ
(ΒΩΝΤΒΙΛ)

Πρόλογος: Patrick Comoy

Eugène Labiche - Édouard Martin
ΤΟ ΤΑΞΙΔΙ ΤΟΥ ΚΥΡΙΟΥ ΠΕΡΡΙΣΟΝ
Georges Feydeau
ΜΑ ΠΑΨΕ ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ
ΝΑ ΠΕΡΙΦΕΡΕΣΑΙ ΓΥΜΝΗ !

Εκδόσεις ΑΓΡΑ, Δεκέμβριος 2019
Αριθμός σελίδων : 168, Τιμή : 14,00 Ευρώ
ISBN: 978-960-505-409-0




Ο νέος τόμος της συλλογής ΓΑΛΛΙΚO ΘΕΑΤΡΟ ΤΟΤΕ ΚΑI ΤΩΡΑ του Γαλλικού Ινστιτούτου Ελλάδος φέρνει στο προσκήνιο δύο φαρσοκωμωδίες (βωντβίλ): Το ταξίδι του κυρίου Περρισόν των Eugène Labiche και Édouard Martin και Μα πάψε επιτέλους να περιφέρεσαι γυμνή ! του Georges Feydeau.
Η φαρσοκωμωδία (βωντβίλ), εμβληματικό και δημοφιλές θεατρικό είδος στο Παρίσι, την «πρωτεύουσα του 19ου αιώνα», που τόσο αγαπούσε ο Walter Benjamin, γεμάτη ανατροπές και παρεξηγήσεις, φαινομενικά αστεία και ελαφριά, μας δίνει τη δυνατότητα, από τότε μέχρι και σήμερα, να «επικρίνουμε τα ήθη γελώντας», να πετάξουμε τη μάσκα του κομφορμισμού, των χρηστών ηθών και των φιλοδοξιών της αστικής τάξης, για να αποκαλύψουμε τις αδυναμίες, τις μικρότητες και τα αδιέξοδά της.
Έτσι, κάτω από τη χαρωπή ελαφρότητα της φαρσοκωμωδίας, η σάτιρα καταφέρει τα χτυπήματά της, ένας καθρέφτης στήνεται απέναντι σε μια ολόκληρη κοινωνία.
Τα δύο θεατρικά που παρουσιάζονται εδώ αποτελούν μικρά πρότυπα αυτής της επίθεσης μέσω του γέλιου. Οι μέτριες και μάταιες φιλοδοξίες που έχουν οι σύγχρονοι «αρχοντοχωριάτες», οι αναξιοπρεπείς μέθοδοι που ακολουθούν για να σαγηνεύσουν, όσοι νοιάζονται κυρίως για τη διατήρηση της υπόληψής τους, οι ταπεινώσεις του παντρεμένου ζευγαριού :
Αυτές είναι οι βικτοριανές αξίες της Δεύτερης Γαλλικής Αυτοκρατορίας και της Μπελ Επόκ που περνούν από κόσκινο, σε ένα διαρκές πηγαινέλα ανάμεσα στη δημόσια βιτρίνα και στα παρασκήνια της ιδιωτικής ζωής, ανάμεσα σε ό,τι πρέπει να κάνουμε και σε ό,τι μας αρέσει να κάνουμε, ανάμεσα σε εκείνο που οι άντρες (και οι γυναίκες) θα ήθελαν να είναι και σε εκείνο που είναι.
Ο τρόπος αυτός να παίζεται και να ξεχαρβαλώνεται η κωμωδία ηθών στο βωντβίλ παραμένει αρυτίδωτος.


EUGÈNE LABICHE

1815 -1888

Ο Γάλλος δραματουργός EUGÈNE LABICHE γεννήθηκε στις 6 Μαΐου 1815 και πέθανε στις 22 Φεβρουαρίου 1888 στο Παρίσι. Προέρχεται από εύπορη αστική οικογένεια, πηγαίνει σχολείο στο Collège Bourbon και το 1833 παίρνει το απολυτήριό του στη φιλολογική κατεύθυνση. Στη συνέχεια ξεκινά σπουδές Νομικής, ενώ παράλληλα δημοσιεύει σε μικρά περιοδικά σύντομα διηγήματα και άρθρα. Έπειτα από την έκδοση μερικών θεατρικών έργων του, ο Λαμπίς γράφει το μοναδικό του μυθιστόρημα, La Clef des champs (1839), και γνωρίζει ιδιαίτερη επιτυχία στο είδος της φαρσοκωμωδίας (βωντβίλ): ελαφρές κωμωδιούλες που συνδυάζουν χορευτικά μπαλέτα και τραγούδια σε ύφος λαϊκό. Δημοσιεύει κοντά στα εκατό θεατρικά έργα σε συνεργασία με άλλους συγγραφείς, κυρίως με τον Edmond Gondinet. Ανάμεσα στα αριστουργήματά του θα βρούμε: Ένα καπέλο από ψάθα Ιταλίας (1851), Το ταξίδι του κυρίου Περρισόν (1860), Στάχτη στα μάτια (1861). Μετά τη σχετική αποτυχία του έργου La Clé (1877), ο Λαμπίς αποφασίζει σε ηλικία εξηνταδύο ετών να σταματήσει τη συγγραφή. Το 1880 γίνεται μέλος της Γαλλικής Ακαδημίας.


ÉDOUARD MARTIN
1825 -1866

Ο ÉDOUARD MARTIN (1828-1866) ήταν Γάλλος θεατρικός συγγραφέας, φίλος των Edmond About και Théophile Gautier. Έγινε γνωστός για τις κωμωδίες που έγραφε σε συνεργασία με τους Eugène Labiche, Albert Monnier και Paul Siraudin.









GEORGES FEYDEAU
1862 -1921

Ο Γάλλος δραματουργός GEORGES FEYDEAU γεννήθηκε στις 8 Δεκεμβρίου 1862 στο Παρίσι και πέθανε στις 6 Ιουνίου 1921 στο Rueil-Malmaison. Γιος του ρεαλιστή συγγραφέα Ernest Feydeau, στρέφεται από πολύ μικρή ηλικία στον κόσμο των γραμμάτων. Με την παρότρυνση του Εζέν Λαμπίς, συγγραφέα διάσημων φαρσοκωμωδιών (βωντβίλ), γράφει δύο κωμωδίες, Le Diapason και Amour et piano, καθώς και μονολόγους που διαβάζει σε παρισινά καμπαρέ. Το 1892 γίνεται διάσημος με το έργο Ο κύριος πάει κυνήγι. Ο Ζωρζ Φεντώ γράφει τις μεγαλύτερες επιτυχίες του από το 1892 έως το 1912 και ο ρυθμός του είναι απίστευτος – ένα έργο κάθε χρόνο: Το καθάρσιο του μπέμπη, Το νου σου στην Αμέλια, Το έξυπνο πουλί, Η κυρία του Μαξίμ, Mά πάψε επιτέλους να περιφέρεσαι γυμνή! Όλα τα έργα του χαιρετίστηκαν θερμά από την κριτική, πολύ συχνά έγιναν αντικείμενα μίμησης και παίζονται ακόμα και σήμερα. Αν και κυρίαρχος του θεατρικού είδους του βουλεβάρτου στα τέλη του 19ου αιώνα, με την τέχνη της παρεξήγησης και με την ικανότητά του να μετατρέπει μια κοινότοπη κατάσταση σε σκηνικό ντελίριο, θεωρείται από κάποιους προάγγελος του θεάτρου μπουρλέσκ και του παραλόγου του Ιονέσκο.



ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΣΕΙΡΑ

 

Με την υποστήριξη του 
ΓΑΛΛΙΚΟΥ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟΥ ΕΛΛΑΔΟΣ / INSTITUT FRANCAIS DE GRÈCE





Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου