JEAN-PATRICK MANCHETTE
Η ΥΠΟΘΕΣΗ Ν’ΓΚΟΥΣΤΡΟ
Εισαγωγή: GARY INDIANA
Μετάφραση : ΣΤΑΥΡΟΣ ΠΑΠΑΣΤΑΥΡΟΥ
Εκδόσεις ΑΓΡΑ, Δεκέμβριος 2024
Αριθμός σελίδων : 272, Τιμή : 13,50 Ευρώ
ISBN: 978-960-505-660-5
« Πιστεύω πως ο Ζαν-Πατρίκ Μανσέτ είναι ένας από τους σπουδαιότερους συγγραφείς μετά τον Ντάσιελ Χάμμετ… Όπως ο Χάμμετ πριν από εκείνον, ο Μανσέτ διαχωρίζει τη θέση του, κινούμενος ακόμα πιο αριστερά, πιο μακριά και πιο ακραία απ’ όσο τόλμησε ποτέ να τοποθετηθεί άλλος συγγραφέας ».–DAVID PEACE
KΑΚΟΣ, ΑΥΘΑΔΗΣ, AΦΕΛΗΣ, περιστασιακά σαδιστής, τυχοδιώκτης, ο νεαρός Ανρί Μπυτρόν ηχογραφεί την ιστορία της ζωής του σε μαγνητοταινία προτού τον βρει ο θάνατος : ένας θάνατος που χαρακτηρίζεται ως αυτοκτονία από τους δολοφόνους του Γάλλους μυστικούς πράκτορες, που αναγκαστικά αποσιωπούν το ρόλο τους –και το ρόλο του Μπυτρόν– στην απαγωγή, στο βασανισμό και το φόνο ενός εξέχοντα ηγέτη της αντίστασης, από μια τριτοκοσμική αφρικανική χώρα, στη δίνη ενός μεταποικιακού εμφύλιου πολέμου.
Η Υπόθεση Ν’ Γκούστρο είναι μια ελαφρώς συγκαλυμμένη αναδιήγηση της απαγωγής και δολοφονίας του Μεχντί Μπεν Μπαρκά, ριζοσπαστικού αντιπάλου του βασιλιά Χασάν Β’ του Μαρόκου, που συνέβη το 1965. Εδώ όμως έχουμε απλώς το σκηνικό μιας προσωπογραφίας, γραμμένης από τον Ζαν-Πατρίκ Μανσέτ σε πρώτο πρόσωπο (με κάποιους απόηχους από το μυθιστόρημα του Τζιμ Τόμσον Ο δολοφόνος μέσα μου), ενός ανθρώπου που στερείται την ικανότητα να δει τον εαυτό του όπως είναι πραγματικά, σαν επίδοξο μηδενιστή δηλαδή, που δεν έχει καν τη δύναμη να εξελιχθεί σε ολοκληρωμένο φασίστα.
« Οι χαρακτήρες του Μανσέτ, άντρες και γυναίκες, έχουν καταστραφεί εντελώς από τον καπιταλισμό και τις ψεύτικες υποσχέσεις της δημοκρατίας. […] Ο αναγνώστης αντιλαμβάνεται συνεχώς τις μεγάλες δυνάμεις που δρουν πίσω από την κύρια πλοκή, διαμορφώνοντας τον κάθε χαρακτήρα ξεχωριστά, αλλά και τις μεταξύ τους σχέσεις. Ο συγγραφέας δεν καταδικάζει τους χαρακτήρες του περισσότερο η λιγότερο απ’ όσο τους καταδικάζει η κοινωνία. Απλώς ρωτάει : Πώς διάολο έφτασαν όλα ώς εδώ; »–TOM ROBERGE, Los Angeles Review οf Books
ΕΙΚΟΝΑ ΕΞΩΦΥΛΛΟΥ
MIMMO ROTELLA
Omaggio a De Chirico, 1994.
Μεταξοτυπία, σκισμένα χαρτιά τοποθετημένα σε καμβά, 148x 74 εκ.
Γκαλερί Hatchikian, Παρίσι.
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
Ο ΖΑΝ-ΠΑΤΡΙΚ ΜΑΝΣΕΤ (1942-1995) ήταν Γάλλος αναθεωρητής του αστυνομικού μυθιστορήματος, σεναριογράφος, κριτικός και μεταφραστής. Γεννημένος στη Μασσαλία από οικογένεια με σχετικά μέτριο εισόδημα, ο Μανσέτ μεγάλωσε σε προάστιο στα νοτιοδυτικά του Παρισιού, όπου άρχισε να γράφει σε πολύ μικρή ηλικία. Ενώ σπούδαζε αγγλική λογοτεχνία στη Σορβόννη, δημοσίευε άρθρα στην εφημερίδα La voie communiste και ανέπτυξε δράση στην Εθνική Ένωση Φοιτητών. Το 1961 παντρεύτηκε, και μαζί με τη σύζυγό του Μελίσσα άρχισε να μεταφράζει αμερικανικά αστυνομικά μυθιστορήματα – έργα συγγραφέων όπως ο Ross Thomas, ο Donald Westlake και η Margaret Millar, συχνά για λογαριασμό της Σειράς Νουάρ των εκδόσεων Gallimard. Σε όλη τη διάρκεια της δεκαετίας του 1960 βιοπορίζεται κάνοντας διάφορες δουλειές : γράφει βιβλία για νέους, διασκευάζει μυθιστορήματα για τον κινηματογράφο, γράφει σενάρια για την τηλεόραση και τον κινηματογράφο. Το 1971 εξέδωσε το πρώτο του μυθιστόρημα, σε συνεργασία με τον Jean-Pierre Bastid, ξεκινώντας έτσι τη λογοτεχνική του καριέρα. Στις επόμενες δύο δεκαετίες έγραψε άλλα δέκα μυθιστορήματα καθιερώνοντας ένα νέο είδος γαλλικού μυθιστορήματος, το νεοπολάρ (που διέφερε από το παραδοσιακό αστυνομικό μυθιστόρημα ή πολάρ ως προς το πολιτικό και κοινωνικά ριζοσπαστικό περιεχόμενό του): Νάδα, Νεκροτομείο πλήρες, Μοιραία, Τί τρέλα, τί παλάτια!, Το μελαγχολικό κομμάτι της Δυτικής Ακτής, Η πρηνής θέση του σκοπευτή. Ταυτόχρονα έγραφε κινηματογραφικές και λογοτεχνικές κριτικές με μεγάλη απήχηση.
ΑΛΛΑ ΒΙΒΛΙΑ ΤΟΥ ΖΑΝ-ΠΑΤΡΙΚ ΜΑΝΣΕΤ ΣΤΙΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΑΓΡΑ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου