Τρίτη 22 Μαΐου 2018

Δελτίο τύπου | ΦΑΧΙΣΕ ΤΣΙΚΑ του Θωμά Κοροβίνη



ΘΩΜΑΣ ΚΟΡΟΒΙΝΗΣ


ΦΑΧΙΣΕ ΤΣΙΚΑ

ΑΦΗΓΗΜΑ





Εκδόσεις ΑΓΡΑ, Α’ Έκδοση 1998
Ανατύπωση Μάιος 2018
Αριθμός σελίδων : 88 , Τιμή : 8 ,12 Ευρώ
ISBN: 978-960-505-144-1




Επανακυκλοφόρησε, 20 χρόνια μετά από την πρώτη έκδοσή του, το αφήγημα του Θωμά Κοροβίνη Φαχισέ Τσίκα. 

Το αφήγημα Φαχισέ Τσίκα στηρίζεται στην προφορική μαρτυρία μιας ηλικιωμένης γυναίκας απ' την Κερασούντα του Πόντου, της Ευθαλίας, και παρακολουθεί την κατατρεγμένη ζωή της από τα συνταρακτικά πολεμικά γεγονότα στη Μαύρη Θάλασσα των αρχών του αιώνα μέχρι την κατάληξή της – έπειτα από πολλές περιπέτειες – στα μπορντέλα του Γαλατά στην Κωνσταντινούπολη. «Φαχισέ» στα τούρκικα σημαίνει πόρνη. «Τσίκα», δηλαδή κοπέλα, είναι το παρατσούκλι που έδωσε στην Ευθαλία ο Σπανιόλος αγαπημένος της.

Από δίπλα μας καθούντανε μια γυναίκα πολύ άγρια. Τούρκισσα. Αυτή είχε δυο-τρία σπίτια, έβγαζε καλές παράδες. Ατές τη φωνάζανε. Ξέρεις τί θα πει Ατές; Ατές θα πει φωτιά. Τόσο φλόγα είχε μέσα της, τόσο καπάτσα μια γυναίκα ήτανε. Το μάτι της, όταν σε καρφώνει, σε σταυρώνει. Τελεύεις. Πας. Χάνεσαι.
Από κάτου μας μένανε δυο Ρωμιές. Τα λέγω και ντρέπουμαι. Αμά στην Πόλη έτσι ήτανε, η ζωή μας έτσι ήτανε. Προτού φύγουνε οι Ρωμιοί, προτού να τσαλαπατήσουνε το ελληνικό το στοιχείο, όλο το χρήμα, όλο το εμπόριο οι Ρωμιοί το είχανε στα χέρια τους. Εμείς δηλαδή. Κερδίζανε πολλά. Σ’ όλα τα επαγγέλματα οι δικοί μας ήταν πρώτοι, άφταστοι. Ο Τούρκος Ρωμιός δε γίνεται στο μυαλό. Και καμιά φορά μπερδευότανε ο Τούρκος σε μεγάλες δουλειές, που δεν τις ήξερε, τα ανακάτευε, τα χαλούσε. «Τσουτσού κομμένη, δουλειά μπερδεμένη», που λέμε εμείς εδώ στην Πόλη.

ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ

Ο ΘΩΜΑΣ ΚΟΡΟΒΙΝΗΣ, φιλόλογος στη Μέση Εκπαίδευση, έζησε για μια οχταετία στην Κωνσταντινούπολη. Εδώ και χρόνια ερευνά πτυχές του ελληνικού και του τουρκικού λαϊκού πολιτισμού καθώς και τις σχέσεις μεταξύ τους. Συνεργάζεται με διάφορα περιοδικά πολιτιστικού προσανατολισμού.
Έγραψε τα βιβλία: Τουρκικές παροιμίες (Άγρα, 1993), Κανάλ ντ’ Αμούρ (Άγρα, 1996), Τα πρόσωπα της Σωτηρίας Μπέλλου, Φαχισέ Τσίκα (Άγρα, 1998 / 2018), Βωμολοχικές σκανδαλιστικές ελληνικές παροιμίες (Άγρα, 2009), Κωνσταντινούπολη. Λογοτεχνική ανθολογία, Τούρκοι ποιητές υμνούν την ΚωνσταντινούποληΟ Μάρκος στο χαρέμι, Το χτικιό της Άνω Τούμπας, Τρία ζεϊμπέκικα και ένα ποίημα για τον Γιώργο Κούδα, Οι ασίκηδες. Εισαγωγή και ανθολογία της τουρκικής λαϊκής ποίησης από τον 13ο αιώνα μέχρι σήμερα (Άγρα, 2003), Οι Ζεϊμπέκοι της Μικράς Ασίας (Άγρα, 2005), Αφιέρωμα στον Στέλιο Καζαντζίδη, Θεσσαλονίκη 2005 – Ρεπορτάζ – Στον αδελφό Γιώργο Ιωάννου που λείπει 20 χρόνια στην καταπακτή, Σμύρνη, μια πόλη στη λογοτεχνίαΌμορφη Νύχτα. Χρονογραφία-μυθιστόρημα για 20 χρόνια λαϊκού τραγουδιού στη Θεσσαλονίκη  [1985-2005] (Άγρα, 2008), Ο Καραγκιόζης λαϊκός τραγουδιστής (Άγρα, 2009), Ο γύρος του θανάτου (Άγρα, 2010), Θεσσαλονίκη 1912-2012. Μέσα στα στενά σου τα σοκάκια, Το αγγελόκρουσμα. Ητελευταία νύχτα του κυρ-Αλέξανδρου (Άγρα, 2012), ’55 (Άγρα, 2012), Τ’ αγαπημένα – ποιήματα και πεζά, Τι πάθος ατελείωτο (Άγρα, 2014), Το πρώτο φιλί – Ένα απόγευμα του Γιωργάκη Βιζυηνού στο χαρέμι του Αμπντουλαζίζ (Άγρα, 2015), Ο κατάδεσμος (Άγρα, 2016), Σκίρτημα ερωτικόν. Ο Κ.Π. Καβάφης εις την Πόλιν (Άγρα, 2017). Τελευταίο του βιβλίο είναι το μυθιστόρημα Ο θρύλος του Ασλάν Καπλάν – Λαϊκό ρομάντσο τον καιρό της φωτιάς του1917 στη Θεσσαλονίκη, που κυκλοφόρησε από τις Εκδόσεις Άγρα αρχές Μαΐου 2017.

Το 1995 τιμήθηκε με το βραβείο Ιπεκτσί. Για το μυθιστόρημά του Ο γύρος του θανάτου τιμήθηκε με το Κρατικό Βραβείο Μυθιστορήματος 2011, ενώ για το ’55 τιμήθηκε με το βραβείο «Νίκος Θέμελης » 2013.
Είναι συνθέτης, στιχουργός και ερμηνευτής λαϊκών τραγουδιών. Δισκογραφία : Από έβενο κι αχάτη, Φουζουλή: Λεϊλά και Μετζνούν, Τακίμια, Το κελί. Συχνά παρουσιάζει συναυλίες με το δικό του ρεπερτόριο ή με θέματα του ρεμπέτικου και του λαϊκού τραγουδιού.

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑ © ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΟΥΠΗΣ, 2015



Δελτίο τύπου | ΑΠΟΡΙΑ ΤΕΧΝΕΣ ΚΑΙ ΣΚΕΨΕΙΣ ΚΑΤΕΡΓΑΖΕΤΑΙ της Φαίης Ζήκα


ΦΑΙΗ ΖΗΚΑ

 ΑΠΟΡΙΑ 
ΤΕΧΝΕΣ ΚΑΙ ΣΚΕΨΕΙΣ 
ΚΑΤΕΡΓΑΖΕΤΑΙ


ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΕΣ ΕΡΕΥΝΕΣ
ΣΤΗ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΤΕΧΝΗ


Εκδόσεις ΑΓΡΑ, Μάιος 2018
Αριθμός σελίδων : 184 , Τιμή: 13 ,90 Ευρώ
ISBN: 978-960-505-325-3




Εάν τη στιγμή που ο/η φιλόσοφος αναρωτιέται «Τί είναι τέχνη;», η τέχνη έχει ήδη μετακινηθεί ώστε να διαφύγει από τον πιθανό ορισμό, αυτός δεν είναι λόγος να σωπαίνει η φιλοσοφία αλλά, αντίθετα, λόγος διαμόρφωσης ενός πεδίου αμφίδρομης αναζήτησης και διάδρασης, ενός συνεχούς διαλόγου μεταξύ καλλιτεχνών και θεωρητικών, ενός ανοιχτού δημιουργικού χώρου και για τις δυο πλευρές. [...] Το σημείο εκκίνησης είναι ο συσχετισμός μιας καλλιτεχνικής έκφανσης με ένα κεντρικό πρόβλημα της φιλοσοφίας εν γένει, όπως το ζήτημα της ταυτότητας και της ετερότητας, η διάκριση των αισθήσεων και η δυνατότητα υπέρβασης των μεταξύ τους ορίων, η αντιπαράθεση φύσης και τέχνης. Τα προβλήματα μπορεί να είναι κλασικά ή σύγχρονα, η αντιμετώπισή τους περισσότερο ή λιγότερο ιστορική, τα καλλιτεχνικά παραδείγματα μπορεί να εκτείνονται στο χρόνο – όμως πάντα αφορούν ή καταλήγουν σε εκφάνσεις της σύγχρονης τέχνης. Ο ίδιος ο όρος «σύγχρονη τέχνη» έχει ασαφή όρια, κυρίως όσον αφορά την επέκτασή του προς το παρελθόν. Δεν επιχειρώ να απαντήσω ευθέως σε αυτό το ζήτημα· αντ’αυτού, στηρίζομαι σε συγκεκριμένα παραδείγματα και συνδιαλέγομαι με έργα τέχνης που δημιουργήθηκαν πρόσφατα, των οποίων οι καλλιτέχνες συνεχίζουν να είναι ενεργοί, μορφές τέχνης που τελούν υπό διαμόρφωση και εμπλέκονται σε σύγχρονες φιλοσοφικές συζητήσεις.  

ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ

Η ΦΑΙΗ ΖΗΚΑ είναι αναπληρώτρια καθηγήτρια Φιλοσοφίας και Θεωρίας της Τέχνης στο Τμήμα Θεωρίας και Ιστορία της Τέχνης της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών. Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα αφορούν τη θεωρία και πρακτική των χρωμάτων, τις αισθήσεις στην αισθητική, ζητήματα ταυτότητας και φύλου, τη σχέση τέχνης και φύσης, τη σχέση της φιλοσοφίας με τις τέχνες και τις επιστήμες. Άρθρα της έχουν δημοσιευτεί σε ελληνικά και διεθνή επιστημονικά περιοδικά, σε συλλογικούς τόμους και σε καταλόγους εκθέσεων. Έχει επιμεληθεί το βιβλίο του David Batchelor Χρωμοφοβία (Άγρα, 2013), τον κατάλογο της έκθεσης Απουσία (Νήσος, 2013) και τη συλλογή κειμένων Τέχνη, σκέψη, ζωή: Η αισθητική φιλοσοφία του Αλέξανδρου Νεχαμά (Οκτώ, 2014).

ΕΡΓΟ ΕΞΩΦΥΛΛΟΥ: ELLSWORTH KELLY, Black Red, 1971

Παρασκευή 11 Μαΐου 2018

Δελτίο τύπου | ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΜΕΡΙΚΑΝΙΚΗ ΔΥΣΗ του Αντώνη Θεοδωρίδη 



ΑΝΤΩΝΗΣ ΘΕΟΔΩΡΙΔΗΣ

ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΑΠΟ
ΤΗΝ ΑΜΕΡΙΚΑΝΙΚΗ ΔΥΣΗ
ΚΑΛΙΦΟΡΝΙΑ, ΟΡΕΓΚΟΝ, ΑΪΝΤΑΧΟ,
ΓΙΟΥΤΑ, ΑΡΙΖΟΝΑ ΚΑΙ ΝΕΒΑΔΑ
·         
NEWSPAPER FROM
THE AMERICAN WEST


Εκδόσεις ΑΓΡΑ, Μάιος 2018
Αριθμός σελίδων :  64 , Τιμή : 17,00 Ευρώ
Σχήμα εφημερίδας
ISBN: 978-960-505-346-8






Η έκδοση Εφημερίδα από την Αμερικανική Δύση / Newspaper from the American West είναι μια φωτογραφική περιπλάνηση στις δυτικές πολιτείες των Ηνωμένων Πολιτειών. Το βιβλίο παίρνει τη μορφή εφημερίδας, ερχόμενο σε διάλογο με τις πολυάριθμες τοπικές εφημερίδες που ο φωτογράφος συνέλεξε καθ’οδόν. Οι εικόνες του, μαζί με αυτές των εφημερίδων, συνθέτουν έναν μικρόκοσμο ανθρώπων και τοπίων – άλλοτε γνώριμο από τη μαζική απεικόνιση της Δύσης, άλλοτε αναπάντεχο και ποιητικό.

      

ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ

Ο ΑΝΤΩΝΗΣ ΘΕΟΔΩΡΙΔΗΣ γεννήθηκε στη Δράμα το 1984. Η αγάπη του για το ταξίδι τον οδήγησε στον κόσμο της φωτογραφίας, ενώ η αγάπη του για τη φωτογραφία, στον κόσμο της τέχνης. Σπούδασε φωτογραφία στο Πανεπιστήμιο του Hartford των ΗΠΑ και υπήρξε υπότροφος του Ιδρύματος Fulbright στη Νέα Υόρκη. Έκτοτε ζει και εργάζεται στην Αθήνα. Το βιβλίο  του Εφημερίδα από την Αμερικανική Δύση / Newspaper from the American West των Εκδόσεων Άγρα είναι η πρώτη του έκδοση. 








Πέμπτη 10 Μαΐου 2018

Δελτίο τύπου | ΛΟΥΜΠΕΝ ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑΤΑΚΙ του Roberto Bolano


 ROBERTO BOLAÑO


ΛΟΥΜΠΕΝ ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑΤΑΚΙ


ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ: ΚΡΙΤΩΝ ΗΛΙΟΠΟΥΛΟΣ





Εκδόσεις ΑΓΡΑ, Μάιος 2018
Αριθμός σελίδων: 128, Τιμή: 11 ,90 Ευρώ
ISBN: 978-960-505-338-3




«Παρότι σύντομο, το Λούμπεν μυθιστορηματάκι είναι ένα από τα πιο μεθυστικά βιβλία του Μπολάνιο. Οι εμμονές, οι ασάφειες και το ανοιχτό τέλος του αντανακλούν τόσο την πρωταγωνίστριά του όσο και τον ίδιο τον συγγραφέα του, που τον καθιστούν αδιαμφισβήτητο τεχνίτη της φόρμας, οποιασδήποτε φόρμας».
– JUAN VIDAL, συγγραφέας, NPR Books

«Ένα κείμενο έξυπνου ρεαλισμού, που αποφεύγει κάθε είδους κήρυγμα. Εδώ μέσα χτυπά χωρίς να γίνεται αντιληπτή η συναισθηματική οξύνοια του καλύτερου Μπολάνιο».
El Ps


Το Λούμπεν μυθιστορηματάκι είναι το τελευταίο έργο που εξέδωσε ο Μπολάνιο προτού πεθάνει.
«Τώρα είμαι μητέρα και είμαι επίσης παντρεμένη γυναίκα, αλλά δεν πάει πολύς καιρός που ήμουν εγκληματίας» : Με αυτά τα λόγια αρχίζει η Μπιάνκα την ιστορία της σκληρής ενηλικίωσής της στη Ρώμη. Έπειτα από τον πρόωρο θάνατο των γονιών της σ’ ένα τραγικό αυτοκινητικό δυστύχημα, η Μπιάνκα, λίγο μεγαλύτερη από έφηβη, πρωταγωνίστρια και φωνή μέσω της οποίας εκτυλίσσεται η αφήγηση, ανακαλύπτει τον εαυτό της στο χείλος της αβύσσου της αδιάφορης ύπαρξής της, ενώ κατευθύνεται νομοτελειακά προς ένα δρόμο ο οποίος δεν οδηγεί σε κανένα μέλλον. Περνά τον καιρό της λούζοντας, βάφοντας και κουρεύοντας μαλλιά, ενώ ο μικρότερος αδελφός της μπλέκει με δύο άτομα αμφιβόλου ηθικής στο γυμναστήριο όπου δουλεύει. Η εμφάνιση των δύο μυστηριωδών αντρών θα δώσει την ευκαιρία να σχεδιάσουν ένα έγκλημα που θα μπορούσε να τους γλιτώσει από τις οικονομικές δυσχέρειες: Η μικρή περιουσία ενός ηλικιωμένου και τυφλού ηθοποιού, που είχε παίξει στο παρελθόν το ρόλο του Μασίστα σε ταινίες και είχε κερδίσει τον τίτλο του Μίστερ Ιταλία, ύστερα του Μίστερ Ευρώπη και τέλος του Μίστερ Κόσμος, θα μπορούσε να αποτελέσει την έξοδο διαφυγής που θα τους οδηγούσε κάπου, οπουδήποτε, αλλά πάντως κάπου. Η Μπιάνκα υποτίθεται ότι πηγαίνει στο σπίτι του για να ανακαλύψει πού έχει κρυμμένο το χρηματοκιβώτιό του, σύντομα όμως εμπλέκεται σε μια σαδομαζοχιστική σχέση και δημιουργείται ένας απροσδόκητος δεσμός. «Αλλά όταν προσπαθούσα να φανταστώ ολόκληρη τη ζωή μου μαζί του δεν έβλεπα τίποτα : μια εικόνα άδεια, ο τοίχος ενός ακατοίκητου δωματίου, αμνησία, λοβοτομή, το σώμα μου διαλυμένο σε κομμάτια ». Σε τί μπορεί να ελπίζει από τη στιγμή που έχει παραιτηθεί από κάθε ελπίδα ; Για πόσο ;

--------------------

«Το Λούμπεν μυθιστορηματάκι είναι τολμηρό και όμορφο, μια ήρεμη καταιγίδα που μας θυμίζει πόσο ευχάριστο είναι να διαβάζεις την οικεία γραφή του Μπολάνιο». 
- Revista Rocinante

«Ο Μπολάνιο είναι πάντα αναζωογονητικό ανάγνωσμα, γιατί όσα διηγείται δεν είναι ποτέ αυτά που φαίνονται».
- RANDY ROSENTHAL, Tweed's Magazine 

«Ο Μπολάνιo έχει περάσει στους αθάνατους».                                                
The Washington Post

«Το καλύτερο κόλπο του Μπολάνιο και το καλύτερο δώρο του, απ’ όλα». Gawker

«Τί να πει κανείς για τον Μπολάνιο; Ένας από τους σπουδαιότερους συγγραφείς μας, πραγματικός κολοσσός».    
– JUNOT DÍAZ, συγγραφέας, καθηγητής δημιουργικής γραφής
στο MIT και λογοτεχνικός συντάκτης στο Boston Review.


ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ

Ο ΡΟΜΠΕΡΤΟ ΜΠΟΛΑΝΙΟ (1953-2003), Χιλιανός συγγραφέας, έγραψε διηγήματα : Τηλεφωνήματα (Άγρα, 2009), Πουτάνες φόνισσες ( Άγρα, 2008)· μυθιστορήματα : Συμβουλές από έναν μαθητή του Μόρρισον σε έναν φανατικό του Τζόυς (σε συνεργασία με τον A.G. Porta), Το παγοδρόμιο (Άγρα, 2016), Η ναζιστική λογοτεχνία στην Αμερική (Άγρα, 2014), Μακρινό αστέρι, Οι άγριοι ντετέκτιβ, Φυλαχτό (Άγρα, 2013), 2666 (Άγρα, 2011), Το Τρίτο Ράιχ (Άγρα, 2013)· ποίηση : Reinventar el amor, La Universidad Desconocida, Los perros romanticos, El último salvaje,Tres · αλλά και μη μυθοπλαστικά βιβλία με κριτικές και δοκίμια για τη λογοτεχνία (Entre paréntesis). Θεωρείται ένας από τους πιο σημαντικούς σύγχρονους ισπανόφωνους λογοτέχνες.


ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΕΞΩΦΥΛΛΟΥ
© ALLEN FRAME, courtesy of Gitterman Gallery, Νέα Υόρκη


Πέμπτη 3 Μαΐου 2018

Δελτίο τύπου | ΗΝΟΧ ΣΟΟΥΜΣ - ΜΙΑ ΑΝΑΜΝΗΣΗ ΑΠΟ ΤΗ ΔΕΚΑΕΤΙΑ ΤΟΥ 1890 του Max Beerbohm


MAX BEERBOHM

ΗΝΟΧ ΣΟΟΥΜΣ

ΜΙΑ ΑΝΑΜΝΗΣΗ
ΑΠΟ ΤΗ ΔΕΚΑΕΤΙΑ ΤΟΥ 1890

ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ: ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΚΥΡΙΑΚΙΔΗΣ
ΕΠΙΜΕΤΡΟ: ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ ΣΑΪΝΗΣ

Εκδόσεις ΑΓΡΑ, Μάιος 2018
Αριθμός σελίδων: 144 , Τιμή: 11,00 Ευρώ
ISBN: 978-960-505-276-8

ΠΡΩΤΗ ΕΜΦΑΝΙΣΗ ΣΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ του εξαιρετικού παρωδού πεζογράφου, καρικατουρίστα, δημοσιογράφου, στυλίστα και δοκιμιογράφου Μαξ Μπήρμπομ (1872-1956). Η νουβέλα Ήνοχ Σόουμς είναι η πιο γνωστή της συλλογής Seven Men (1919) όπου πρωταγωνιστούν έξι (αργότερα οκτώ, στην έκδοση του 1950) φανταστικοί Άγγλοι πεζογράφοι του τέλους του 19ου και των αρχών του 20ού αιώνα.
Ένας ελάσσων Άγγλος ποιητής της δεκαετίας του 1890, κουρασμένος από τις ανεπιτυχείς προσπάθειες να κατακτήσει τη λογοτεχνική σκηνή της Αγγλίας, υπογράφει συμβόλαιο με τον ίδιο τον Διάβολο. Ως ανταπόδοση, η σατανική μεγαλειότητά του συμφωνεί να μεταφέρει τον δυστυχή Ήνοχ Σόουμς στο μέλλον, έναν αιώνα αργότερα, ώστε να επισκεφθεί το  αναγνωστήριο της Βρετανικής Βιβλιοθήκης και να αναζητήσει στις καρτελοθήκες της ίχνη της υστεροφημίας του. Αλίμονο, το  σύντομο αυτό  ταξίδι στο  χρόνο, προς εκείνο το  τότε μακρινό ακόμα απόγευμα του 1997, αποδεικνύει ότι οι μελλοντικές γενιές θα τον θυμούνται μόνο ως ήρωα μιας «ιστορίας» κάποιου Mαξ Μπήρμπομ…
Ταξίδι στο χρόνο, συμφωνία με τον Διάβολο και παρωδία της στάσης και του τρόπου ζωής των αισθητιστών, η νουβέλα είναι «μια μεταμοντέρνα μυθοπλασία γραμμένη πριν από την εποχή της», η οποία, φυσικά, δεν διέφυγε της προσοχής του Χόρχε Λουίς Μπόρχες, ενώ δεν είναι τυχαίο ότι τη μιμήθηκε ο Ρεϋμόν Κενώ και τη λάτρεψε ο Ρομπέρτο Μπολάνιο.
Αγνοώντας το  υπερφυσικό, τον Καθολικό διαβολισμό (!), το  ταξίδι στο Χρόνο, τη φιλολογική εμβρίθεια στην αναπαράσταση της εποχής και μιας ολόκληρης θαυμαστής γενιάς, το  κείμενο μπορεί να διαβαστεί και ως μια ελεγειακή διαχρονική αποτύπωση της εικόνας των ανθρώπων των γραμμάτων, όπως τους ξέρουμε και σήμερα. Πίσω από το  ευφάνταστο σκηνικό και τις λεπτομέρειες, διακρίνεται το πάθος του διαρκούς αγώνα των ελασσόνων ενάντια στο  χρηματιστήριο των λογοτεχνικών αξιών και τη βία της λογοτεχνικής ιστορίας.


ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ

Ο MAΞ ΜΠΗΡΜΠΟΜ (Sir Henry Maximilian Beerbohm, Λονδίνο 1872 – Ραπάλλο 1956 ) ήταν Άγγλος δανδής, συγγραφέας και γελοιογράφος, o οποίος με τα χιουμοριστικά βιβλία του, τα άρτια σκίτσα και τις καρικατούρες του απέδωσε με μοναδικό τρόπο, και συνήθως χωρίς κακεντρέχεια, οτιδήποτε υποκριτικό, επιτηδευμένο ή παράλογο διέκρινε ανάμεσα στους συγχρόνους του. Ο Τζωρτζ Μπέρναρντ Σω τον αποκαλούσε «ο ασύγκριτος Μαξ». Η πρώτη λογοτεχνική συλλογή του The Works of Max Beerbohm και το  πρώτο βιβλίο του με σκίτσα συγχρόνων του Caricatures of Twenty-five Gentlemen κυκλοφόρησαν το 1896. Το  1898 διαδέχτηκε τον Σω στην κριτική θεάτρου για το Saturday Review. Από την αρχή της καριέρας του έγινε τακτικός συνεργάτης του Yellow Book, του περιοδικού που εξέδιδε ο Ώμπρεϋ Μπήρντσλυ. Η γοητευτική του παραβολή The Happy Hypocrite εκδόθηκε το  1897, και το  μοναδικό του μυθιστόρημα Zuleika Dobson, παρωδία της οξφορδιανής ζωής, το  1911. Το The Christmas Garland (1912) είναι μια συλλογή ιστοριών με θέμα τα στυλιστικά ελαττώματα αρκετών γνωστών συγγραφέων, ιδιαίτερα του Χένρυ Τζέημς. Η συλλογή διηγημάτων Seven Men (1919), που περιλαμβάνει τον Ήνοχ Σόουμς, θεωρείται το αριστούργημά του.
Το 1910 ο Μπήρμπομ παντρεύτηκε την αμερικανικής καταγωγής Βρετανίδα ηθοποιό Φλόρενς Καν και μαζί εγκαταστάθηκαν μόνιμα στο Ραπάλλο της Ιταλίας, όπου τον επισκέπτονταν διακεκριμένοι συγγραφείς, που απολάμβαναν τις εύθυμες και ευφυείς συζητήσεις και τις διασκεδαστικές ιστορίες του για τον συγγραφικό και καλλιτεχνικό κόσμο της ύστερης βικτωριανής και της εδουαρδιανής Αγγλίας. Οι παρωδίες του κινούνταν πάντα σε πολιτισμένο πλαίσιο και σπάνια στοχοποιούσαν τα πρόσωπα που απεικόνιζαν. Παρότι ευχαριστιόταν ιδιαιτέρως να σχεδιάζει γελοιογραφίες της βασιλικής οικογένειας, χρίστηκε ιππότης το  1939. Μόνο δύο στόχους χτύπησε ανελέητα: τον βρετανικό ιμπεριαλισμό –στη μορφή του σατιρικού χαρακτήρα John Bull– και τον Ράντγιαρντ Κίπλινγκ.
Θεωρείται αξεπέραστος χιουμορίστας. Μετά το θάνατο της γυναίκας του το 1951, ο Μπήρμπομ έζησε με την ισόβια γραμματέα-σύντροφό του Ελίζαμπεθ Γιάνγκμαν, την οποία παντρεύτηκε λίγες εβδομάδες προτού πεθάνει, στα  84 χρόνια του.

ΕΡΓΟ ΕΞΩΦΥΛΛΟΥ: Ο Max Beerbohm σε σκίτσο του Walter Sickert για το βρετανικό εβδομαδιαίο περιοδικό Vanity Fair, 9 Δεκεμβρίου 1897.


Δελτίο τύπου | Ο ΘΡΥΛΟΣ ΤΟΥ ΑΣΛΑΝ ΚΑΠΛΑΝ του Θωμά Κοροβίνη



ΘΩΜΑΣ ΚΟΡΟΒΙΝΗΣ

Ο ΘΡΥΛΟΣ ΤΟΥ ΑΣΛΑΝ ΚΑΠΛΑΝ

ΛΑΪΚΟ ΡΟΜΑΝΤΖΟ
ΤΟΝ ΚΑΙΡΟ ΤΗΣ ΦΩΤΙΑΣ ΤΟΥ 1917
ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ



Εκδόσεις ΑΓΡΑ, Μάιος 2018
Αριθμός σελίδων : 328 , Τιμή : 18 ,00 Ευρώ
ISBN: 978-960-505-333-8



Ο Ασλάν Καπλάν ήτανε μάγκας μερακλής. Ένας ασυναγώνιστος ερωτύλος. Όπου έριχνε τη ματιά του άναβε φωτιές και το ’ξερε. Κι ήταν πάντοτε πρόθυμος να τις σβήσει. Είχε αξίες που τις πίστευε βαθιά και δεν τις πρόδιδε ποτέ: μπέσα, τιμιότητα, φιλία, φιλοπατρία, δικαιοσύνη. Κοντά σ’ αυτά και βαθιά πίστη στα πάθη του. Ο έρωτας ήταν το δυνατότερο, η ίδια η μοίρα του θαρρείς.

Σαλονίκη, Αύγουστος 1917. Το φλογερό και μοιραίο ρομάντζο ανάμεσα σε έναν Τουρκαλβανό, παλικαρά, καρδιοκατακτητή και ιδιότυπο εκφραστή της λαϊκής δικαιοσύνης, και μια Ισπανοεβραία, πεντάμορφη τραγουδίστρια του καφέ- αμάν, διωγμένη από τους κόλπους της σεφαραδίτικης κοινότητας.
Φωτιά πυρπολεί τις ψυχές και τα σώματα των δύο εραστών εγκλωβίζοντάς τους σ’ έναν στρόβιλο εκρηκτικού πάθους, ενώ την ίδια στιγμή την πόλη κατακαίει η μεγάλη πυρκαγιά.

Ο μυθιστορηματικός φακός παρατηρεί στενά τις συνήθειες και τις αντιδράσεις των κατοίκων της πόλης, τις αναμεταξύ τους σχέσεις, την οικονομία, την πιάτσα, τα διασκεδαστήρια, τους τεκέδες, τα μοναστήρια, τα μπορντέλα. Ανασυστήνει έτσι την ανθρωπογεωγραφία των λαϊκών τάξεων της εποχής, με τις τρεις αλλόδοξες εθνότητες που συνιστούν τη βασική ταυτότητα της πόλης –Έλληνες, Εβραίους και Μουσουλμάνους– να συνυπάρχουν μεταξύ αυτονομίας και αλληλεπίδρασης, ταυτόχρονα με την πολυεθνική, «παρδαλή» Στρατιά της Ανατολής, που η κατοχική της παρουσία οδηγεί τον πληθυσμό σε αναταραχή.


ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ

Ο ΘΩΜΑΣ ΚΟΡΟΒΙΝΗΣ, φιλόλογος στη Μέση Εκπαίδευση, έζησε για μια οχταετία στην Κωνσταντινούπολη. Εδώ και χρόνια ερευνά πτυχές του ελληνικού και του τουρκικού λαϊκού πολιτισμού καθώς και τις σχέσεις μεταξύ τους. Συνεργάζεται με διάφορα περιοδικά πολιτιστικού προσανατολισμού.
Έγραψε τα βιβλία : Τουρκικές παροιμίες (Άγρα, 1993), Κανάλ ντ’ Αμούρ ( Άγρα, 1996), Τα πρόσωπα της Σωτηρίας Μπέλλου, Φαχισέ Τσίκα (Άγρα, 1998 / 2018), Βωμολοχικές σκανδαλιστικές ελληνικές παροιμίες (Άγρα, 2009), Κωνσταντινούπολη. Λογοτεχνική ανθολογία, Τούρκοι ποιητές υμνούν την ΚωνσταντινούποληΟ Μάρκος στο χαρέμι, Το χτικιό της Άνω Τούμπας, Τρία ζεϊμπέκικα και ένα ποίημα για τον Γιώργο ΚούδαΟι ασίκηδες. Εισαγωγή και ανθολογία της τουρκικής λαϊκής ποίησης από τον 13ο αιώνα μέχρι σήμερα (Άγρα, 2003), Οι Ζεϊμπέκοι της Μικράς Ασίας (Άγρα, 2005), Αφιέρωμα στον Στέλιο Καζαντζίδη, Θεσσαλονίκη 2005 – Ρεπορτάζ – Στον αδελφό Γιώργο Ιωάννου που λείπει 20 χρόνια στην καταπακτή, Σμύρνη, μια πόλη στη λογοτεχνίαΌμορφη Νύχτα. Χρονογραφία-μυθιστόρημα για 20 χρόνια λαϊκού τραγουδιού στη Θεσσαλονίκη  [1985-2005] (Άγρα, 2008), Ο Καραγκιόζης λαϊκός τραγουδιστής (Άγρα, 2009), Ο γύρος του θανάτου (Άγρα, 2010), Θεσσαλονίκη 1912-2012. Μέσα στα στενά σου τα σοκάκια, Το αγγελόκρουσμα. Η τελευταία νύχτα του κυρ-Αλέξανδρου (Άγρα, 2012), ’55 (Άγρα, 2012), Τ’ αγαπημένα – ποιήματα και πεζά, Τι πάθος ατελείωτο (Άγρα, 2014), Το πρώτο φιλί (Άγρα, 2015), Ο κατάδεσμος (Άγρα, 2016), Σκίρτημα ερωτικόν. Ο Κ.Π. Καβάφης εις την Πόλιν (Άγρα, 2017). Το 1995 τιμήθηκε με το βραβείο Ιπεκτσί. Για το μυθιστόρημά του Ο γύρος του θανάτου τιμήθηκε με το Κρατικό Βραβείο Μυθιστορήματος 2011, ενώ για το ’55 τιμήθηκε με το βραβείο «Νίκος Θέμελης » 2013.
Είναι συνθέτης, στιχουργός και ερμηνευτής λαϊκών τραγουδιών. Δισκογραφία : Από έβενο κι αχάτη, Φουζουλή: Λεϊλά και Μετζνούν, Τακίμια, Το κελί. Συχνά παρουσιάζει συναυλίες με το δικό του ρεπερτόριο ή με θέματα του ρεμπέτικου και του λαϊκού τραγουδιού.


ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑ © ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΟΥΠΗΣ, 2015