RAY BRADBURY
ΤΑ ΧΡΟΝΙΚΑ ΤΟΥ ΑΡΗ
Ο πλανήτης Άρης του Μπράντμπερυ είναι τόπος
ελπίδας, ονείρων και ποιητικής μεταφοράς –κρυστάλλινες κολόνες και απολιθωμένες
θάλασσες–, όπου ένα λεπτό πέπλο σκόνης καλύπτει τις μεγάλες άδειες πόλεις ενός
σιωπηρά κατεστραμμένου πολιτισμού. Αυτόν τον τόπο λοιπόν έρχονται οι εισβολείς
από τη Γη να τον λαφυραγωγήσουν και να τον εμπορευματοποιήσουν, να τον
αναπτύξουν και να τον μάθουν, φέρνοντας μαζί τους τους πανάρχαιους φόβους τους
και τις πιο μύχιες επιθυμίες τους. Πρώτα σε μικρές ομάδες και έπειτα σαν
χείμαρρος που ορμά από έναν κόσμο στα πρόθυρα της καταστροφής προς μια υπόσχεση
για το αύριο. Ο άνθρωπος της Γης κατακτά τον Άρη… και κατακτιέται με τη σειρά
του από τον Κόκκινο Πλανήτη. Ο παράξενος νέος κόσμος με την αρχαία ετοιμοθάνατη
φυλή και τις αχανείς χρυσοκόκκινες ερήμους τον μάγεψαν, εισχώρησαν στα όνειρά
του και τον άλλαξαν δια παντός.
Τα Χρονικά του Άρη είναι ένα κλασικό έργο της λογοτεχνίας του 20ού αιώνα· η δύναμη και η φαντασία του δεν έχουν σβήσει με την πάροδο του χρόνου. Μέσα από αλληλένδετες, σε χρονολογική σειρά ιστορίες, ένας πραγματικός δεξιοτέχνης στην αφήγηση μας αιχμαλωτίζει, μας τέρπει και μας προκαλεί να αναμετρηθούμε με το όραμα και την καρδιά του – αφήνοντας το κουράγιο μας, την αδυναμία μας, την επιπολαιότητα και την οδυνηρή ανθρωπιά μας εκτεθειμένες στο λαμπρό αστρικό φως, σε έναν παράξενο και συναρπαστικό κόσμο όπου η «ανθρωπιά» περισσεύει.
ΣΧΟΛΙΟ
ΤΟΥ JORGE LUIS BORGES ΓΙΑ ΤΑ ΧΡΟΝΙΚΑ ΤΟΥ ΑΡΗ
Το Somnium Astronomicum, προεξοφλώντας εξ ορισμού ένα εφικτό ή πιθανό μέλλον, προετοιμάζει,
αν δεν απατώμαι, το νέο αφηγηματικό είδος που οι Βορειοαμερικανοί αποκαλούν science
fiction η επιστημονική φαντασία, θαυμάσιο παράδειγμα της οποίας αποτελούν τα εν
λόγω Χρονικά
του Άρη. Θέμα τους είναι η κατάκτηση και ο εποικισμός
του πλανήτη. Αυτή η επίπονη επιχείρηση των ανθρώπων του μέλλοντος μοιάζει να
επεκτείνεται σε μακρινή εποχή, αλλά ο Ρέυ Μπράντμπερυ προτίμησε (ασυνείδητα,
ίσως, και μέσω μυστικής έμπνευσης της ιδιοφυΐας του) έναν ελεγειακό τόνο. Οι
Αρειανοί, οι οποίοι στην αρχή του βιβλίου είναι απαίσιοι, αξιώνονται την
ευσπλαχνία του όταν θα φτάσουν στο χείλος της εκμηδένισης. Μπορεί να νικούν οι
άνθρωποι, αλλά ο συγγραφέας δεν θριαμβολογεί για τη νίκη τους. Αναγγέλλει με
λύπη και απογοήτευση τη μέλλουσα επέκταση της ανθρωπότητας στον κόκκινο πλανήτη
– που μας τον αποκαλύπτει σαν μια έρημο από θαμπή γαλαζωπή άμμο, με ερείπια από
ζατρικιώδεις πολιτείες, κίτρινα δειλινά και παμπάλαια πλοία που επιπλέουν στην
άμμο. [...]
Πώς αυτός ο άνθρωπος από το Ιλλινόι, αναρωτήθηκα
κλείνοντας τις σελίδες του βιβλίου του, κατάφερε ώστε τα επεισόδια της
κατάκτησης ενός άλλου πλανήτη να με γεμίσουν τρόμο και μοναξιά; Πώς έγινε αυτά
τα αποκυήματα της φαντασίας να με αγγίξουν, και μάλιστα σε τόσο βάθος ; [...]
Γύρω στο 1909, στο σύθαμπο ενός απέραντου σπιτιού
που δεν υπάρχει πια, διάβασα συνεπαρμένος από αγωνία το Οι πρώτοι άνθρωποι
στη Σελήνη
του Ουέλλς. Χάρη σ’αυτά τα Χρονικά, τελείως διαφορετικής σύλληψης και κατασκευής, μου δόθηκε να ξαναζήσω,
τις τελευταίες φθινοπωρινές μέρες του 1954, εκείνους τους υπέροχους τρόμους.
Ξαναδιαβάζω με αναπάντεχο θαυμασμό τις Αλλόκοτες ιστορίες (1840) του Πόου, σημαντικότερες μάλλον ως σύνολο παρά μία προς μία
χωριστά. Ο Μπράντμπερυ είναι κληρονόμος της αχανούς φαντασίας του δασκάλου, όχι
όμως και του κραυγαλέου και κάποτε φοβερού ύφους του.
– ΧΟΡΧΕ
ΛΟΥΙΣ ΜΠΟΡΧΕΣ
*
«Μη μου πεις τί κάνω· δεν θέλω να ξέρω !» Δεν
είναι δικά μου λόγια αυτά. Τα είπε ο φίλος μου ο Φεντερίκο Φελλίνι, ο Ιταλός
σκηνοθέτης. Καθώς κινηματογραφούσε τα σενάριά του, τη μια σκηνή μετά την άλλη,
αρνιόταν να δει αυτά που είχε καταγράψει η κάμερα και είχαν τυπωθεί στο
εργαστήριο στο τέλος κάθε μέρας. Ήθελε να παραμένουν οι σκηνές του μυστηριώδεις
provocateurs, προκλήσεις που θα τον δελεάζουν να συνεχίσει.
Αυτό συνέβαινε και με τα διηγήματά μου, τα
θεατρικά και τα ποιήματά μου, στο μεγαλύτερο μέρος της ζωής μου. Αυτό συνέβη
και με τα Χρονικά
του Άρη, που τα ξεκίνησα στα χρόνια πριν από το γάμο μου
το 1947, για να τα τελειώσω το καλοκαίρι του 1949, με μια σειρά διηγήματα που
τα έγραφα το ένα μετά το άλλο και το καθένα τους ήταν μια έκπληξη ακόμα και για
μένα. Αυτό που ξεκίνησε σαν ένα περιστασιακό διήγημα ή κάποιου είδους «
θεατρικός μονόλογος » σχετικά με τον Κόκκινο Πλανήτη κατέληξε σε μια έκρηξη,
σαν ρόδι που σκάει, τον Ιούλιο και τον Αύγουστο εκείνου του χρόνου, όταν
ορμούσα στη γραφομηχανή μου κάθε πρωί για ν’ ανακαλύψω ποιό θαυμαστό καινούργιο
πράγμα ήταν πρόθυμη να μου προσφέρει η Μούσα μου. [...]
Τότε συνέβη ένα ευτυχές γεγονός. Ο Νόρμαν
Κόρουιν, ο μεγαλύτερος σεναριογράφος-σκηνοθέτης του ραδιοφώνου, επέμενε να
επισκεφτώ τη Νέα Υόρκη για να με «ανακαλύψουν». Υποκύπτοντας στις πιέσεις του,
πήρα το λεωφορείο για το Μανχάτταν, έμεινα σε έναν θλιβερό ξενώνα της ΧΑΝ, και
συνάντησα τον Ουώλτερ Μπράντμπερυ, καμία συγγένεια, τον καλό επιμελητή της
Doubleday, ο οποίος υπαινίχθηκε πως ίσως να είχα υφάνει ένα αόρατο υφαντό. Όλες
αυτές τις ιστορίες του Άρη, πρότεινε, δεν μπορείς να τις πιάσεις μαζί, να τις
συρράψεις στα Χρονικά
του Άρη
;
«Ω Θεέ μου », ψιθύρισα. «Ουάινσμπεργκ, Οχάιο!»
«Τί ;» είπε ο Ουώλτερ Μπράντμπερυ.
Την επόμενη μέρα έδωσα το προσχέδιο των Χρονικών στον Ουώλτερ Μπράντμπερυ, μαζί με την ιδέα για τον Εικονογραφημένο
άνθρωπο. Πήρα το τρένο της επιστροφής με μια επιταγή
χιλίων πεντακοσίων δολαρίων στο πορτοφόλι μου, που μου πλήρωσε το νοίκι
(τριάντα δολάρια το μήνα) για δύο χρόνια και τη γέννα της πρώτης μας κόρης.
–ΡΕΫ ΜΠΡΑΝΤΜΠΕΡΥ
Ο ΡΕΫ ΜΠΡΑΝΤΜΠΕΡΥ γεννήθηκε στο Ουωκήγκαν του Ιλλινόι το 1920. Η οικογένειά του μετακόμισε στο Τουσόν στην Αριζόνα και το 1934 εγκαταστάθηκε στο Λος Άντζελες, όπου ο Ρέυ τελείωσε το γυμνάσιο. Μια και δεν μπορούσε να συνεχίσει τις σπουδές του για οικονομικούς λόγους, πουλούσε εφημερίδες για να ζήσει και συνέχισε μια συνήθεια από το Ιλλινόι για τη μόρφωσή του : επισκεπτόταν τις δημόσιες βιβλιοθήκες.
ΚΥΚΛΟΦΟΡΕΙ ΣΥΝΤΟΜΑ |
Nice blog with good content,thanks for sharing.
ΑπάντησηΔιαγραφήFor sofa repair work contact thesofastore gives
Best Sofa Repair Services in Rajarajeshwari Nagar